Osobní asistence
Osobní asistence slouží lidem s různým typem zdravotního postižení, lidem s chronickým onemocněním a seniorům. Navštěvujeme je doma a doprovázíme je při cestách mimo domov. Pomáháme zvládat denní úkony a žít plnohodnotným způsobem života. Podporujeme jejich vztahy, samostatnost a nezávislost. Služba osobní asistence pomáhá zvládat běžné každodennosti, které byste dělali sami, nebýt zdravotního postižení nebo jiné znevýhodňující okolnosti.
Informace o službě
Jaký je smysl a účel osobní asistence?
- Prostřednictvím této terénní služby vám umožňujeme zůstat v domácím prostředí.
Kde osobní asistence pomáhá?
- V Chrudimi a jejím okolí. Dojíždíme také do obcí vzdálených přibližně 30 km.
Kdy službu poskytujeme?
- Jsme vám k dispozici nepřetržitě: 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Podle vašich potřeb
Kolika lidem službu poskytujeme?
- Maximální roční kapacita služby je 65 klientů. Informace o našich aktuálních možnostech vám sdělí sociální pracovnice.
Jakou formou službu poskytujeme?
- Osobní asistence je terénní sociální služba. Lidi, kteří ji potřebují, navštěvujeme přímo u nich doma.
Jaké jsou cíle osobní asistence?
- Poskytnout člověku dle jeho přání a možností úkony vedoucí ke zlepšení kvality života a k podpoře jeho rodiny.
- Poskytnout službu bez jakéhokoli časového omezení v domácím prostředí člověka a skrze výkon všech potřebných činností jej podpořit tak, aby v něm mohl nadále setrvat. Doma je doma.
- Pomoci člověku aktivně využívat volný čas a podpořit jej ve fyzické i mentální aktivitě. Dobrý život tvoří i zájmy a koníčky.
- Všichni lidé, kteří ji využívají, mohou zůstat doma.
Komu službu poskytujeme?
- Služba je poskytována všem osobám bez omezení věku.
Jaké zásady v osobní asistenci respektujeme?
- Ctíme vaše právo na soukromí. U vás doma vždy nejprve zaklepeme. A nejenom to.
- Každý člověk je pro nás jedinečný. Nehodnotíme vás podle původu, barvy pleti, množství majetku, ani náboženského přesvědčení.
- Chráníme vaše práva a zájmy napříč organizací. Ať už jde o dokumenty, v nichž je vaše jméno, nebo o způsob, jakým o vás mluvíme.
- Podporujeme vaše samostatné rozhodování a schopnosti porozumět důsledkům vašich rozhodnutí. I maličkost, kterou si zvolíte sami, tvoří váš život.
- Respektujeme vaše právo na přiměřené riziko. Sami víte nejlépe, co je pro vás nejlepší.
- Podporujeme vaši samostatnost a soběstačnost. Chceme, abyste nás potřebovali co nejméně.
- Ctíme vaši důstojnost a jsme diskrétní. Nebudeme vám tykat, pokud sami nebudete chtít.
- Hledáme cesty, jak se přizpůsobit vašim jedinečným potřebám.
- Chováme se lidsky a vycházíme přitom z křesťanských principů.
- Využíváme nové poznatky v oboru a dodržujeme pravidla dobré a bezpečné praxe.
- Podporujeme návaznost na další dostupné formy pomoci a spolupracujeme s rodinou.
Co během osobní asistence děláme?
- Zpravidla poskytujeme úkony v rozsahu a míře delší než 1 hodina denně.
- Kromě úkonů v oblasti péče a sebeobsluhy asistujeme při volnočasových aktivitách.
- Chodíme na procházky, u lidí s demencí trénujeme paměť.
- Pomáháme vám při zvládání běžných úkonů péče o vaši osobu. Podáváme jídlo a pití, oblékáme, pomáháme při pohybu a orientaci v prostoru, přesouváme z lůžka na vozík. Naše ruce jsou tam, kde vaše nestačí.
- Pomáháme při osobní hygieně: při koupání a sprchování, myjeme ve vaně či na lůžku, pečujeme o vaše vlasy, pomáháme při použití toalety. Staráme se o to, abyste se cítili dobře.
- Poskytujeme jídlo nebo pomáháme při jeho zajištění. Připravujeme jednoduché pokrmy a podáváme jídlo a pití. Staráme se o to, abyste nestrádali.
- Pomáháme při zajištění běžného chodu vaší domácnosti, s běžným úklidem, nákupy a pochůzkami. Staráme se o to, aby vaše domácnost fungovala.
- Zprostředkováváme kontakt se společností, doprovázíme k lékaři, do školy nebo na vycházky. Být mezi lidmi je důležité.
Jaký je postup při poskytnutí osobní asistence?
- Pokud máte o osobní asistenci zájem, kontaktujte nás telefonicky (703 855 499), e-mailem (pecovatelky@charitachrudim.cz), nebo osobně v kanceláři Oblastní charity Chrudim (Resselovo náměstí 80 nebo Školní náměstí 56 v Chrudimi).
- Sociální pracovnice si s vámi sjedná první osobní schůzku. Ta proběhne přímo v domácnosti toho, komu bude osobní asistence poskytována – v této fázi mu říkáme zájemce o službu.
- Sociální pracovnice během schůzky posoudí životní situaci zájemce, zjistí, zda je pro něj služba vhodná a vyslechne jeho požadavky a očekávání. Společně si domluví cíl spolupráce a naplánují její průběh.
- Sociální pracovnice vysvětlí, jak bude vypadat přesný průběh služby. Zájemce provede obsahem písemné smlouvy o poskytování pečovatelské služby, kterou je nutné uzavřít, a odpoví všechny dotazy. V případě, že se spolupráce ukáže jako vhodná, dojde k uzavření smlouvy a bude zpracován individuální plán spolupráce.
- Ze zájemce o službu se tak stane náš klient. Do jeho domácnosti začnou docházet asistenti a plnit sjednané úkony.
- Termíny návštěv jsou vždy sjednávány předem a nejčastěji jsou pravidelné. Přesný rozsah jednotlivých činností je vždy stanoven písemným individuálním plánem spolupráce.
- Plán se v průběhu služby časem může měnit, tak jako se mění potřeby každého z nás. Můžeme tedy společně měnit plán i cíle spolupráce.
- Poskytování služby končí tak, že naplníme cíle spolupráce a nenajdeme nové. Jednoduše, přestanete nás potřebovat.
Příběhy klientů
Pan Karel (91 let)
Manželka pana Karla se zranila, odjela do nemocnice a muž zůstal v bytě sám. Co dokáže se starým člověkem udělat stesk po životním partnerovi? Čas čekání splývá a těžko se v něm vyznat. Ani péče dcer nepomohla. Denně se vyčerpané vracely zpět ke svým rodinám a zajistit otci pomoc bylo nevyhnutelné.
Pár dní od schůzky se sociální pracovnicí už klepala osobní asistentka na dveře. Celé tři dny v týdnu podle potřeb pana Karla a možností nejbližších znamenají změnu pro všechny. Projít se dopoledne po parku, převzít od dovážkové služby oběd, připomenout užití léků a společně vyluštit křížovku než přijde dcera z práce, znamená víc, než se zdá.
Pan Karel občas asistentkám zazpívá. Větší důvěru si nelze přát.
Jsme Oblastní charita Chrudim. Pomáháme lidem.
Jméno člověka bylo z důvodu zachování soukromí a důstojnosti změněno. Příběh zůstává.
Důležité dokumenty
- Ceník za služby osobní asistence platný od 1.12.2023 zde
- Garantovaná nabídka osobní asistence
- Vzor Smlouvy o poskytování osobní asistence.
- Vnitřní pravidla pro poskytování osobní asistence zde
- Pravidla pro podávání a vyřizování stížností zde
- Informace dle registru sociálních služeb naleznete zde
- Veřejný závazek osobní asistence
Kontakty
- Písemné dotazy pište na e-mailovou adresu: pecovatelky@charitachrudim.cz
- Facebook: Oblastní charita Chrudim