2. prosince 2011 Z ostatních charit

Advent

Kristus přijde, Kristus přišel, Kristus přichází mezi svůj lid jako Spasitel.

Příprava na Kristův druhý příchod

Adventní doba nemá jen svou specifickou atmosféru (někdy hodně málo křesťanskou - totiž jen nákupní), ale i důležitou a hlubokou náplň. Advent je přípravou na Vánoce. Ale je také - a možná ještě více - přípravou na Kristův druhý příchod.

Každoročním slavením adventní liturgie církev aktualizuje očekávání Mesiáše...                   (KKC, 524)

Poselství adventu

Poselství adventu  se dá shrnout do několika slov: Přijde, přišel, přichází  - Ježíš, Bůh spasitel. Ten, který nás miluje.

PŘIJDE

Spasitel a zachránce lidí, Ježíš Kristus, se na konci časů definitivně zjeví „ke spáse těm, kdo ho očekávají“ (Žid 9,28). Očekávání budoucnosti tedy pro nás nemusí být zdrojem strachu a úzkosti, ani kdyby nás potkaly sebetěžší okamžiky... Vždyť: „moje budoucnost je v Božích rukou!“ (srv. Žl 31,6).

PŘIŠEL

Ježíš Kristus na svět již přišel. Sdílel náš život a zvěstoval znovuzrození: člověk může být zrozen k novému a naplněnému životu bez konce. Svou smrtí na kříži a svým zmrtvýchvstáním nám k němu otevřel cestu. „Znáte milost našeho Pána Ježíše Krista: on, ačkoliv bohatý, stal se pro vás chudým, abyste vy zbohatli z jeho chudoby“ (2 Kor 8,9).

PŘICHÁZÍ

První příchod otevírá v lidských dějinách dveře příchodu do našich životů a příchodu definitivnímu. Proto se s Kristem  můžeme setkávat již nyní. Skrze víru, modlitbu, četbu Bible, skrze život ve společenství církve a skrze svátosti. Takto od něj můžeme čerpat inspiraci, moudrost a sílu pro náš život. Písmo mluví o tom, že mu můžeme v každém člověku i sloužit (srv. Mt 25,40n). „Já jsem s vámi po všechny dny...“ (Mt 28,20).

Obsahem adventní doby je ujištění o Boží věrnosti

Kdybychom chtěli shrnout stručně obsah adventní liturgie, mohli bychom říci asi toto: Texty proroků, hlavně Izaiáše, připomínají téma očekávání. Očekávání spásy, vyvedení ze zajetí, uvedení do Boží skutečnosti.

Nepřipomínají ale jen očekávání. Přinášejí také ujištění o Boží věrnosti, o jistotě spásy.

Připomínky Ježíšova narození, na jehož oslavu se právě chystáme, naději ve spásu zkonkrétňují. Ale i to je na první pohled něco, co leží v minulosti.

A tak je tu tedy třetí krok: přítomnost a druhý příchod Ježíše Krista v budoucnosti. Protože tu byl příchod první, je tu smysluplná naděje, že příchod druhý bude dokonáním spásy pro všechny a na věky. "Proto se připravme, špatností se zbavme" - je adventní výzvou k pokání.

Kristův příchod je blízký

Ode dne nanebevstoupení je Kristův příchod ve slávě blízký, i když není naší věcí vědět "čas a okolnosti, jak je Otec z vlastní moci ustanovil" (Sk 1,7). Tento eschatologický příchod může nastat každým okamžikem, i když je "pozdržen" on i konečná zkouška, která mu bude předcházet.

Poslední soud - Poznáme smysl světových i osobních dějin

Poslední soud nastane ve chvíli Kristova slavného návratu. Jen Otec zná jeho hodinu a den; on sám rozhodne, kdy má přijít.

Skrze svého Syna Ježíše tehdy pronese své konečné slovo nad celými dějinami. Poznáme poslední smysl celého díla stvoření, celého plánu spásy a pochopíme obdivuhodné cesty, po kterých Boží prozřetelnost vedla každou věc k jejímu poslednímu cíli.

Poslední soud volá k obrácení již teď

Poselství posledního soudu volá k obrácení, pokud Bůh ještě lidem dává "dobu příhodnou, den spásy" (2 Kor 6,2). Vnuká svatou Boží bázeň. Podněcuje k úsilí o spravedlnost Božího království. Hlásá "blaženou naději" (Tit 2,13) na návrat Pána, který "přijde v onen den, aby došel slávy ve svých věřících a aby na sebe soustředil obdiv u všech, kdo víru přijali" (2 Sol 1,10).

Boží spravedlnost a láska zvítězí

Poslední soud ukáže, že Boží spravedlnost vítězí nad všemi nespravedlnostmi spáchanými jeho tvory a že Boží láska je silnější než smrt.

Přeměna lidstva i světa

Tajemnou obnovu, která přemění lidstvo i svět, nazývá Písmo svaté "novým nebem a novou zemí" (2 Petr 3,13). Konečně se uskuteční Boží úmysl, "že sjednotí v Kristu vše, co je na nebi i na zemi" (Ef 1,10).

V tomto novém vesmíru, v "nebeském Jeruzalémě", bude Bůh přebývat mezi lidmi. "Setře jim každou slzu z očí: nebude už smrt ani zármutek, nářek ani bolest už nebude, protože co dříve bylo, pominulo" (Zj 21, 4).

Nikdo nebude již více zraňován

Co se týká člověka, bude v tomto dovršení konečně zcela uskutečněna jednota lidského pokolení, kterou chtěl Bůh již od stvoření. Ti, kteří budou spojeni s Kristem, vytvoří společenství vykoupených, "svaté město" Boží (Zj 21,2), "choť Beránkovu" (Zj 21, 9). Toto společenství už nebude zraňováno hříchem, sobectvím, necudnostmi, které ničí nebo zraňují pozemské společenství lidí. Blažené spolužití, v němž se bude Bůh nevyčerpatelným způsobem otevírat vyvoleným, bude nevysychajícím pramenem věčného štěstí míru a vzájemného sdílení.

 

Bůh naplní a převýší všechny touhy lidského srdce!